Srpski / Arhiva brojeva / DRUGI BROJ / mr D. PARUN: Vip mobile na tržištu mobilne telefonije u Srbiji (kopija)
Slika 1. Zemlje u kojima posluje grupa mobilkom austria
Da podsetimo, 1. decembra 2006. godine Republička agencija za telekomunikacije je, posle sprovedenog konkursa, omogućila grupi mobilkom austria da kupi licencu za trećeg operatora mobilne telefonije u Srbiji za 320 miliona + 1 EUR i dala rok od 6 meseci da operator počne sa radom. Već 1. juna 2007. godine Vip postaje kompanija sa svim poslovnim procesima i obeležjima koji čine jednog mobilnog operatora, uz punu funkcionalnost informatičkih sistema koji podržavaju te procese – prodajni kanali, proizvodi i usluge, marketinške komunikacije, korisnički servis, svi finansijski procesi, sistemi za obračun i naplatu. U tom trenutku zaposleno je više od 300 domaćih stručnjaka, započeta je izgradnja sopstvene mreže, potpisani su ugovori o interkonekciji s postojećim operatorima i Ugovor o nacionalnom romingu (ta usluga nije bila zagarantovana licencom kao što je to slučaj kod dolazaka trećih operatora na nekim drugim tržištima). Sve komponente mreže i sve usluge bile su temeljno testirane. Novi brend je lansiran i nova mreža je mogla da počne sa komercijalnim radom.
Takođe, za razliku od većine trećih operatora, koji na tržište ulaze kao tzv. „no frills“ operatori, što znači da u svojoj ponudi pod povoljnijim uslovima nude samo osnovne usluge, govor i SMS, obraćajući se na taj način uglavnom mlađem segmentu pripejd tržišta, Vip je imao drugačiju strategiju. Potrudio se da korisnicima u Srbiji odmah ponudi mnoge proizvode i usluge koje u svom portfoliju imaju ostale članice grupe mobilkom austria u Austriji, Sloveniji, Hrvatskoj, Bugarskoj, itd. Dakle, osim pomenutih osnovnih usluga, tržištu su odmah ponuđeni GPRS, MMS, mobilni portal, usluge s dodatom vrednošću (VAS), u oktobru prošle godine lansiran je postpejd, a u decembru BlackBerry iz Vodafona.
Slika 2. Današnji trendovi u industriji telekomunikacija
Ako se ograničimo samo na mobilne operatore onda se iz navedenih trendova postavljaju pitanja kao što su inkorporiranje VoIP u svoj servisni portfolio, partnerstva sa originalno IP igračima, kao što je, na primer, Google, i proizvođačima terminala (Apple, Nokia), ili pitanje da li je Wimax deo 4G roudmape. Dakle, novi učesnici, nova potencijalna konkurencija, ali, istovremeno i prilika za nova partnerstva.
Kao najbolji primer penetracije mobilnog brodbenda u Evropi, najčešće se spominje austrijsko tržište, gde je udeo prihoda od usluga prenosa podataka u ukupnom prihodu mobilnih operatora najveći među zemljama EU. To se konkretno može ilustrovati i sledećim brojkama:
-40% domaćinstava ima širokopojasni (brodbend) pristup Internetu;
-od svih novih brodbend priključaka u 2007. godini čak 57% je realizovano preko mobilnog brodbenda;
-27% domaćinstava koristi isključivo usluge mobilnih operatora, što znači da je otkazalo fiksni telefonski priključak.
Slika 3. Novi brodbend korisnici u Austriji u 2007. godini Izvor: Arthur D. Little, Exane BNP Paribas
Slika 4. Prosečna udaljenost između 3G baznih stanica u Beču
Ukoliko se pogleda Slika 4, može se videti da se najveći broj 3G baznih stanica u Beču nalazi na prosečnoj udaljenosti od 300 metara. Samo takva gustina i broj baznih stanica stvara realne pretpostavke za usluge koje su po kvalitetu i pouzdanosti merljive sa uslugama širokopojasnog pristupa Internetu u fiksnim mrežama s najmodernijim tehnologijama.
Za sam kraj treba reći da je regulativa u zemljama EU u poslednjih nekoliko godina imala veliki uticaj na sve promene i trendove na tržištima telekomunikacija, pa samim tim i na pozicije učesnika unutar istih. Sve te promene i direktive išle su u smeru daljeg jačanja i održivosti konkurencije u pružanju telekomunikacionih usluga.
Ta iskustva i promene na tržištima zemalja EU, Vip mobile i grupa mobilkom austria spremni su da u celini podele i analiziraju s nezavisnim regulatornim telom u Republici Srbiji, ne samo zbog toga što većina članica grupe dolazi iz zemalja EU, već i zato što je Vip mobile veoma fokusiran na dalji rast domaćeg tržišta, ulaganje u njegov potencijal i razvoj konkurencije za dobrobit građana kao krajnjih korisnika. Kao treći, odnosno, kao učesnik koji je poslednji došao na ovo tržište, Vip mobile je svakako zainteresovan za donošenje regulative koja se odnosi na prepoznavanje operatora sa značajnim tržišnim udelom, kao i za relevantne interkonekcijske nadoknade za pozive koji terminiraju u mobilne mreže, zatim za pravilnike koji će definisati plan i dinamiku uvođenja postupaka prenosivosti brojeva u mobilnim mrežama, liberalizaciju tržišta u oblasti fiksnih usluga, nacionalnih i međunarodnih, ali i za dalje razgovore oko distribucije raspoloživog frekvencijskog spektra ...
Ukoliko se zadržimo samo na spektru i na već opisanom mobilnom brodbendu, prepostavka je da će se, usled rasta usluga mobilnog brodbenda u zemljama EU, potrebe za širenjem dodeljenog spektra i u Srbiji javiti već u sledećih nekoliko godina. Nove aukcije za nova frekvencijska područja ili mogućnost relokacija frekvencija na 900 MHz za potrebe 3G izgradnje posebno mogu da pomognu u širenju brodbenda, recimo, na ruralnim područjima.